GLAD RYG - Nordthy Fysioterapi

GLAD RYG

GLAD RYG forløbet er for dig, der har langvarige eller tilbagevendende rygsmerter – eller for dig, som gerne vil forebygge nye episoder. GLAD RYG er bygget op af alle de ting, vi ved, der har størst effekt på rygsmerter.

GLAD Ryg er et koncept udviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet og giver dig information om rygsmerter samt den relevante træning med henblik på at genopbygge ryggens ressourcer og funktion bl.a. gennem forbedret styrke, udholdenhed og koordination.

Træning og viden

GLAD RYG forløbet omfatter både information om ryggen og dens smertemekanismer, viden om hvordan du bedst kan håndtere dine smerter og sidst, men ikke mindst, opstarten af et træningsprogram, der er tilpasset netop dit niveau på en sikker og tryg måde. Og så kræver det selvfølgelig også en indsats fra din side, for at du kan få det bedste udbytte.

Rygsmerter

Rygsmerter er noget de fleste mennesker oplever. Hos nogle er det lette, forbigående gener, mens andre er stærkt begrænsede i deres hverdag i årevis eller igen og igen. Smerter opstår, når du bliver udsat for større belastningerne, end de ressourcer du har. Det handler både om fysisk belastning på led og muskler, din måde at bevæge dig på og om dine mentale belastninger i form af for eksempel træthed eller bekymringer. Styrken af smerter hænger ikke særligt godt sammen med hvad der sker i ryggen. Smerter er en alarm, der forsøger at få os til at gøre noget, men ligesom en røgalarm ikke fortæller om der er røg fra et stearinlys eller en stor brand, fortæller smertealarmen ikke, hvad der er galt. Derfor kan det være svært at blive klog på sine smerter.

Videnskabeligt underbygget behandling

Der er videnskabelig dokumentation for god effekt af vejledt træning, generel fysisk aktivitet, manuel behandling og af at få viden om rygsmerter. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at det er de tilbud patienter med behandlingskrævende rygbesvær får.

Fortsat
GLAD RYG bygger på nyeste viden og tilbyder viden om rygsmerter (patientuddannelse) og vejledt træning for at give dig redskaber til selv i højere grad at kunne styre dine rygsmerter, også efter forløbet er afsluttet.

Vores opgave

Vi underviser og vejleder dig ud fra et program, der er udviklet ved Syddansk Universitet, som vi målretter til dit behov. Du får en træningsdagbog med hjem med illustration af øvelserne. Din behandler sørger for at registrere undersøgelsesfund i GLAD RYG registeret.

Din opgave

For at få optimalt udbytte af forløbet anbefaler vi, at du så vidt muligt deltager i træningen hver gang. Vi opfordrer dig til gradvist at være mere fysisk aktiv, f.eks gå flere ture, cykle på arbejde eller hvad vi bliver enige om, kunne være godt for dig. Du skal også være indstillet på, at træning muligvis forværre dine smerter en overgang. Det er ufarligt, men naturligvis ubehageligt. Endeligt er det en del af forløbet, at du besvarer spørgeskemaer, når starter GLAD RYG og igen efter 3, 6 og 12 måneder, så du bidrager til en større viden om rygbesvær og behandlng heraf.

GLAD RYG er altså både en uddannelse af dig som patient og en træningsform baseret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, forskningsstudier og fra internationale kliniske retningslinjer. Anbefalingerne repræsenterer den nyeste og bedste viden om behandling af rygsmerter fra hele verden. GLAD RYG må kun varetages af certificerede fysioterapeuter eller kiropraktorer.

Hvad indeholder GLAD RYG forløbet?

Indledende undersøgelse ved en fysioterapeut.

Du undersøges først af en fysioterapeut og testes i 5 simple funktionstests. Du udfylder et spørgeskema, som du får tilsendt via mail. Du introduceres til øvelserne, som indgår i den praktiske træningsdel. Du vurderes så i forhold til, hvilket niveau du skal starte på i hver enkelt øvelse, samtidigt med at der laves en individuel målsætning for forløbet.

Patientuddannelse (teoretisk).

Den teoretiske undervisning har fokus på information om ryggen og rygsmerter og derudover på, hvordan du på bedst muligt kan håndtere dine smerter.

16 x superviseret holdtræning (praktisk).

Holdtræningen foregår altid under supervision af en certificeret GLAD RYG fysioterapeut. Ved hver træning justeres du både i udførelsen af hver enkelt øvelse, men også i sværhedsgraden af dem.

PRAKTISK INFO

Til træningen skal du have tøj på, du kan bevæge dig i, men du behøver ikke have specielt idrætstøj eller sko. Du kan have indendørs sko med eller træne i bare tæer.

Hvad koster GLAD RYG forløbet?

Vær opmærksom på at der er egen betaling, også hvis man er lægehenvist.

Indledende konsultation (test og niveaufastsættelse) og patientuddannelse   600,- kr.  +  holdtræningspris.

Holdtræningen (16 gange) afregnes efter hvormange gange man deltager, og følger gældende sygesikringstakst, se vores side med priser

Der er yderligere mulighed for tilskud fra Sygesikring Danmark, hvis man er medlem. Hver enkelt holdtræning dækkes med 59 kr., dog maks. 600 kr. indenfor 12 måneder.

Tilmelding til GLAD RYG

Jeg vil gerne skrives op til et GLAD RYG forløb. Så vil klinikken vil kontakte dig når næste opstart af forløb nærmer sig.