OSTEOPOROSE HOLD

Styrk dine knogler, muskler og led

Træning hver onsdag kl. 11 - 12.00

Lider du af osteoporose, også kendt som knogleskørhed, eller er du i risikogruppen for at udvikle det, så kan osteoporose-træning hjælpe dig. Træningen fokuserer på at styrke dine knogler, muskler og led gennem fysisk aktivitet.

Osteoporose-træning henvender sig til alle med osteoporose. Har du nogle af følgende ønsker eller symptomer, er osteoporose-træning noget for dig:

• Styrke dine knogler
  • Styrke muskler og led
  • Forebygge forværring af symptomer
  • Sammenfald i ryggen
  • Smerter fra ryg, nakke og andre led
  • Vejledning og rådgivning om osteoporose

Hvorfor osteoporose-træning? Fysisk aktivitet og træning er en vigtig del af behandlingen og forebyggelsen af osteoporose. Osteoporose-træning består af fysiske øvelser, som reducerer dine symptomer og forebygger udvikling af nye symptomer. Oplever du smerter eller ømhed fra muskler og led kan osteoporose-træning være en løsning for dig.

Hvordan foregår det? Osteoporose-træning foregår som holdtræning på klinikken i vores træningssal. Udover fysisk træning vil der også indgå elementer af rådgivning om hensigtsmæssig adfærd og ergonomisk vejledning.

Fysioterapeut

Pia Dyrberg

Dine knogler har brug for regelmæssig belastning for at holde sig stærke.

Knoglenmassen aftager med alderen. Men det kan modvirkes med regelmæssig belastningspåvirkning ved f.eks. almen motion og gang. Man ved fra den medicinske forskning at vægtbæring og aktivitet fremmer knoglevækst og derfor skal patienter med nyopererede hofte så hurtigt op at gå som muligt. Netop det kan man udnytte til at modvirke at knoglemassen aftager for hurtigt.

Holdtræning hjælper til at holde sig i gang. De fleste ældre oplever dog det som sværere og sværere at holde sig i gang fysisk, og derfor kan det være en god ide at indgå i holdtræning ledet af en fysioterapeut, som kan sørge for at træningen foregår forsvarligt. Samtidigt er det motiverende at mødes med andre som har lignende problemer og træne med dem, ligesom at det er nemmere at komme afsted når man ved at der er nogen som forventer man kommer.