Drop is på skaden



Servicemeddelse. Behandl ikke din idrætsskade med is. 

IDRÆTSSKADER. De fleste har sikkert prøvet det. Man vrider om på anklen til fodbold el. håndbold, og med det samme bliver der bundet en ispose på stedet.
I mange år har det været almindelig og anbefalet praksis. Men nu viser forskning at isen formentlig forsinker reparationen af muskelskader.  Så lad være at behandle idrætsskaderne med is. 

Brug kun is smertedæmpende. Det kan fortsat være okay at bruge is, men kun i de første timer efter at skaden er sket, for at dæmpe smerten. 
Isen bruges til at få inflammationen i det skadede væv til at falde, og det gør den. Men man ved nu at inflammationen er nødvendig for vævsgenopbygningen, og derfor modarbejder man sin heling ved at bruge is. 

 

Fra RICE til MCE. Tidligere har den anbefalede praksis heddet RICE, som står for Rest Ice Compression Elevation. I stedet anbefaler man nu  MCE, Movement Compression Elevation. 
Ændringen består i høj grad i at man ikke skal bruge is videre igennem skadesforløbet, men i stedet, bevæge det skadede område, bruge kompression, f.eks i form af en bandage, og holde det højt for at sikre et godt tilbageløb, så området ikke hæver mere end højst nødvendigt. 

HURTIGT IGANG IGEN. Man ønsker tidlig mobilisering af det skadede område, for at stimulere til øget cirkulation, og dermed få fragtet "byggemateriale" til området, så reparationen kan begynde. Dog er dette under forudsætning af at man er tilstrækkeligt smertedækket, og bør altid foregå efter en individuel skadesvurdering af en fysioterapeut.

Hvis nødvendigt, læg is på i 10 min, tag den af i 20 min, og læg på igen i 10 min. Dette kan gentages nogle enkelte gange, men 6 timer efter skaden er sket, bør man ikke længere bruge is.

Dette er naturligvis en forenklet udlægning af emnet, ønsker man at vide mere kan man søge på læsestof om Dr. Gabe Mirkin, som er manden bag det oprindelige RICE princip, som også er medvirkende i de nye anbefalinger.